Bab Star en de bloemist van de toekomst!

Laatst gewijzigd: 29 september 2022

Voorzitter VBW aan het woord

Vanwege het 25-jarig jubileum schreef Marco Maasse een artikel voor het jubileum magazine.

Een goede relatie met je klant

Toen ik jaren geleden vanuit de supermarktwereld in de bloemendetailhandel terecht kwam, heb ik me zeer verbaasd over de toen en nu nog aanwezige ketenstructuur. De kwekers produceren, leveren aan de veiling (of inmiddels buiten de veiling om), waar groothandels (en toen ook nog wat kleinere bloemisten) kochten, waarna bloemisten in veel gevallen bij groothandel/cash&carry hun inkopen deden, maar eerste moesten afrekenen voordat ze hun producten mee naar huis mochten nemen voor verdere verwerking en verkoop aan de consument.

Mijn verbazing was ingegeven vanuit twee zaken: er was nauwelijks sprake van vraagsturing, het aanbod domineerde toen en het serviceniveau van de toeleveranciers aan de bloemist was destijds minimaal. Met name dat laatste vond ik heel bijzonder: hoe kan je nu een echt goede relatie opbouwen met je klanten, als je niet veel meer betekent dan een aanbod dat “zelf pakken en eerst afrekenen” betekent?

In de foodwereld was dat toch wel anders: daar zorgde de leverende groothandel voor een uitgebreid servicepakket (met daarmee ook een stuk klantenbinding), uiteraard in combinatie met levering van goederen. Maar dat was ergens toch een goede bijzaak geworden, de groothandel zag vooral een rol in het ondersteunen en stimuleren van lokaal sterker ondernemerschap (al dan niet in combinatie met goede winkelformules) en ondernemerskennis en deskundigheid.

“Het team van Bab Star, onder leiding van Bab zelf, heeft zich ontwikkeld in het bieden van toegevoegde waarde voor de bloemist.”

Ontwikkelingen

Inmiddels zijn we in de sierteelt een aantal jaren verder en zijn er in algemene zin de nodige ontwikkelingen geweest. Inkopen fysiek is niet meer de enige vorm, rechtstreekse contacten met kwekers over productinformatie zijn redelijk normaal geworden. Duurzaamheid is de basis. Tegelijkertijd zie ik nog steeds dat de groothandel zoekende is naar positie en toegevoegde waarde. Welke bijdrage levert de groothandel daadwerkelijk aan de bloemist van nu en straks? Of kijken we niet veel verder dan “vandaag voor morgen”?

In alle jaren dat ik inmiddels in bloemistenland meeloop, zie ik een opvallende groothandelsorganisatie, die net even een stapje meer en extra zet om bloemisten verder te helpen. Bab Star, met als basis echte praktijkkennis om bloemenwinkels goed te runnen, biedt uiteraard goede producten, maar dat doen er meer.

Van toegevoegde waarde voor de bloemist

Het team van Bab Star, onder leiding van Bab zelf, heeft zich ontwikkeld in het bieden van toegevoegde waarde voor de bloemist: software-systemen, digitaal inkopen, goede productinformatie, financiële sturingsinformatie, trainingen en workshops. Dit alles erop gericht om van de bloemist een betere ondernemer te maken. En ja, ondertussen wordt er ook product geleverd, het lijkt bijna een onbelangrijke bijzaak.

Op naar een goede toekomst

Graag wil ik Bab en zijn hele team bedanken voor veel inzet en ontwikkeling in de afgelopen jaren om de bloemist vooruit te helpen. Grote complimenten wat jullie doen, maar vooral ook hoe jullie daar persoonlijk invulling aan geven. Als ik nadenk over de bloemist van de toekomst, dan zie ik goede (lokale) ondernemers, die met sterke merken op een innovatieve manier lokaal/regionaal sierteeltmarkten bedienen en ontwikkelen, zowel bloemen als, planten, zowel fysiek als online, waar zakelijke en particuliere consumenten graag hun portemonnee leegmaken.

En in die toekomst zie ik Bab Star nog steeds een belangrijke rol hebben als leverancier van toegevoegde waarde voor bloemisten. En uiteraard worden er ook duurzame bloemen en planten aan de bloemist geleverd.

Op een goede toekomst!!

Marco Maasse

Algemeen directeur VBW

Bab bij Bloemist in Amsterdam