Van Bloemengroothandel Bab Star jr. naar BabStar.nl

Laatst gewijzigd: 29 september 2022

Meer dan 25 jaar ‘Actief in bloemen’!

Een reis door de geschiedenis van Bloemengroothandel Bab Star jr.

Al meer dan 25 jaar zetten we ons met passie in voor de bloemist. Maar er is in de loop der jaren wel het één en ander veranderd. We nemen u graag mee in 25 jaar Bloemengroothandel Bab Star

Jaren 90

Lijnrijden in de jaren 90

Voordat we online gingen reed ik met een prachtige gesloten verkoopwagen langs de klanten in Amsterdam en omgeving. Het was een Volvo, een vrachtwagen van 18 ton met een automatische versnellingsbak en zogenaamde 7 karrenbak. Mooi donkerblauw met ons huidige logo in het geel. Het was als jongeman een uitdagend vak: rijden met de auto, goed contact met de klant, de door jezelf gekochte handel laten zien en verkopen. Super blij en enthousiast naar huis als alles verkocht was, dat was elke rit de uitdaging.

Handterminal

Op deze foto: de eerste handterminal. Van het merk Psion. Bab Star had als eerste lijnrijder een ‘computer’, een handterminal aan boord met automatische gegevens verwerking.

De voorraad werd met codes zelf van tevoren in het systeem ingevoerd. Werd er iets verkocht dan werd dit ingetikt in de handterminal. Het duurde een kwartier voor de ‘computer’ om de gegevens te verwerken in het systeem. Daarbij kwam goed van pas dat er een ritje van een kwartier nodig was om bij de volgende klant te komen.

1999

We maakten een fotoreportage. Inkopen ging aan de klok, Mariëtte zat op kantoor en Allaa was toen al in dienst als chauffeur. De klanten stuurden per fax hun bestellingen op.

2001

Een afnemend aantal bloemisten, het gevoel dat er meer mogelijk moest zijn dan 20 klanten en vooral de files ‘s ochtends en ‘s avonds, prikkelden mijn gedachten om het anders te gaan doen. Mijn collega’s raadden het me af en de klanten zeiden dat als ze het niet konden zien, ze niet zouden kopen. Ik ben nog een jaar doorgegaan en heb toen de knoop doorgehakt. Ik dacht de dood of de gladiolen, maar het moet efficiënter! In 2001 ging de auto in de verkoop.

2002

Het jaar van de euro

Bloemenprijzen gingen door het dak en wat in 2001 in guldens voor 50 cent werd afgedrukt werd in 2002 voor 48 eurocent afgemijnd aan de veilingklok. Bloemisten hadden toen nog abonnementen van ƒ 15 en ƒ 20 en konden qua volume niet meer voldoen aan wat de klant gewend was. De consument had er het eerste jaar helemaal geen moeite mee en gaf de euro uit alsof het een gulden was. Voor een bosje Chrysanten ƒ 4,95 betalen waren ze gewend maar 4,95 x 2.2185 is omgerekend bijna 11 gulden.

Veel Nederlanders waren door de komst van de euro het gevoel voor waarde helemaal kwijt, met als gevolg dat in 2002 massaal de hand op de knip werd gehouden en er 25% minder werd besteed en in sommige regio’s zelfs 30%. Een rampjaar. We waren net gestart met online verkoop en raakten 60% van onze klanten kwijt. Ik geef niet snel op, maar dat was echt niet makkelijk. Derde kwartaal 2002 kreeg ik weer hoop. Er reageerden wat bloemisten op de advertenties in Bloem en Blad. Een van de eerste was Hanny van bloemenwinkel “de Hennekooi” in Hoogenloon. Zij gaf ons weer hoop. Na haar volgden er gelukkig nog vele bloemisten en zijn we gegroeid tot het bedrijf wat we nu zijn.

2003

The Greenroom

The Greenroom, een franchise keten die ontstaan was uit de ambities net als de Fleurop om meer uniformiteit bij hun leden te bewerkstelligen. In 2003/2004 werd ik door Wim van Santen ingeschreven als een van de leveranciers. Dit gaf me toegang tot een groep bloemisten die samenwerkten met een gezamenlijke inkoop, een gelijke inrichting en uitstraling van de winkels.

Wim van Santen wilde net als ik de positie van de bloemist verbeteren met een betere omzet en een hogere marge, dat was de inzet. Als leverancier moest ik voor goede marges zorgen. Dat deden we door een goede balans te vinden tussen kwaliteit en prijs en natuurlijk de weekendaanbiedingen. Dit was de eerste boost. De omzet van deze 12 winkels, samen met de goede omzet van de eigen klanten, zorgden voor de eerste verhuizing naar een grotere bedrijfsruimte.

2010

Groei

Zo groeiden we tot 2010 naar ongeveer 60 bloemisten waar wij de inkoop voor mochten verzorgen. Dit is niet heel erg veel bloemisten, maar omdat ze bijna alles bij ons kochten deden we het toch met de totale omzet zeker niet slecht.

2011

Klantenavond

Op de eerste klantenavond, in 2011 vertelt Wim van Santen, van The Greenroom, over de voordelen van collectieve inkoop en Francesco de Haan, Flow Accountants is aanwezig om te vertellen over effectief ondernemen. Hoe zet je als bloemist een mooi resultaat neer?

‘Maar blijf vooral ondernemen en zet jezelf neer als onderscheidende vakman met een commerciële bril, dat is al een belangrijke bron van winst.’

Francesco de Haan, Flow Accountants

2017

Klantenavond

Ook in 2017 wordt speciaal voor klanten van BabStar.nl een klantenavond georganiseerd. Deze keer is het thema: 4x Beter! Betere inkoop, betere marges, betere omzet, betere verkoop.

Bab Star vertelt over de plannen voor nog meer inkoopgemak bij BabStar.nl, Eelko Sieval geeft informatie over betere marges halen met een nieuw visionair kassasysteem. Mariette de Koning van Royal Flora Holland laat zien hoe je een betere omzet kunt halen en Chantal Riedeman van Shopology geeft een inspirerende sessie over ‘de P van koop Plezier’ met als boodschap: “Mensen vergeten wat je gezegd hebt, mensen vergeten wat je gedaan hebt, mensen vergeten nooit welk gevoel je hen gegeven hebt.” (Maya Angelou).
De avond wordt goed bezocht, de aanwezige klanten gaan opgewekt en vol goede ideeën weer naar huis. Volop inspiratie! Hoe maak jij jouw klanten blij?

2018

Verbouwing

Omdat we al die tijd hebben ondernomen in een krimp markt konden we elke 1 of 2 jaar de ruimte van een buurman er bij pakken dus groeien binnen de veiling ging heel goed. In tegenstelling tot de laatste 3 jaar waar door de toenemende interesse voor bloemen en planten, de ruimte erg schaars is geworden en bedrijven weer groeien.

Bab Star opzetrek

Om de bloemen beter te beschermen ontwikkelen we zelf een opzetrek.

2021

Jubileumjaar

Na 25 jaar zijn we gegroeid tot de one-stop shop voor bloemisten. We bedienen ruim 300 bloemisten in Nederland en België. Daarbij houden we ons flink bezig met belangrijke thema’s als duurzaamheid, hebben ons eigen kwaliteitslabel ‘Star Select’, werken actief aan keten-efficiëntie en innovatie en staan dagelijks klaar om de bloemist te bedienen en te adviseren.

Op naar de komende 25 jaar!